Unterstützung für die öffentliche Bildung – Stellungnahme US-amerikanischer Fachgesellschaften

„Disciplinary Teacher Organizations Urge Federal Coordination of Public Education”

*** English version below ***

Die Gesellschaft für Didaktik der Mathematik weist auf eine aktuelle gemeinsame Stellungnahme unserer Kolleginnen und Kollegen der US-amerikanischen Fachgesellschaften NCTM (National Council of Teachers of Mathematics), NCTE (National Council of Teachers of English), NCSS (National Council for the Social Studies) und NSTA (National Science Teaching Association) hin. In dieser sprechen sie sich mit Nachdruck für die Bedeutung eines starken, öffentlich getragenen Bildungssystems aus und positionieren sich klar gegen politische Bestrebungen, dieses zu schwächen.

Wir unterstützen diese Stellungnahme ausdrücklich. Als Fachgesellschaft, die sich für die Qualität und Gerechtigkeit mathematischer Bildung einsetzt, teilen wir das Anliegen, allen Schülerinnen und Schülern – unabhängig von Herkunft oder Lebensumständen – Zugang zu hochwertigem Unterricht und qualifizierten Lehrkräften zu ermöglichen. Ein starkes öffentliches Bildungssystem ist dafür unerlässlich.

Die Erklärung der US-amerikanischen Kolleginnen und Kollegen ist eine Reaktion auf aktuelle politische Entwicklungen in den USA, die das öffentliche Bildungswesen und insbesondere die Rolle föderaler Bildungsbehörden in Frage stellen. Gerade in einer Zeit wachsender gesellschaftlicher Polarisierung ist es aus unserer Sicht umso wichtiger, Bildung als demokratisches Grundrecht zu verteidigen.

Wir danken den unterzeichnenden Fachgesellschaften für ihr klares Statement und möchten hiermit unsere volle kollegiale Unterstützung ausdrücken.

Der GDM-Vorstand

Support for Public Education – Statement by U.S. Professional Associations

The GDM (Society for Didactics of Mathematics) would like to draw attention to a recent joint statement issued by our colleagues from the U.S. professional associations NCTM (National Council of Teachers of Mathematics), NCTE (National Council of Teachers of English), NCSS (National Council for the Social Studies) and NSTA (National Science Teaching Association). In this statement, they express a strong commitment to the importance of a robust, publicly funded education system and take a clear stand against political efforts to weaken it.

We explicitly support this statement. As a professional society dedicated to the quality and equity of mathematics education, we share the commitment to ensuring that all students – regardless of background or life circumstances – have access to high-quality instruction and qualified teachers. A strong public education system is essential for achieving this goal.

The statement by our U.S. colleagues responds to current political developments in the United States that call into question the role of federal agencies in public education. Especially in times of increasing societal polarization, we believe it is more important than ever to defend education as a fundamental democratic right.

We thank the signatory associations for their clear statement and would like to express our full collegial support.

The GDM Board